قیمت پلی استیشن ۵ در ژاپن دوباره افزایش یافت

گیفت کارت پلی استیشن

سونی به‌دلیل نوسانات اقتصادی اخیر که جهان را درگیر خود کرده است مجبور شد تا قیمت تمام محصولات مربوط‌به پلی استیشن ۵ را افزایش دهد.

سونی اعلام کرد که پلی استیشن ۵ به‌زودی شاهد یک افزایش قیمت در ژاپن خواهد بود. از تاریخ ۱۲ شهریور نسخه استاندارد کنسول پلی استیشن ۵ با قیمت ۷۹۹۸۰ ین ژاپن معادل ۵۵۰ دلار آمریکا به‌فروش می‌رسد که معادل افزایش ۱۳۰۰۰ ینی یا ۹۰ دلاری روی قیمت فعلی که ۶۶۹۸۰ ین یا ۴۶۰ دلار است، می‌شود. نسخه دیجیتال این کنسول نیز با افزایش ۱۳۰۰۰ ینی، از قیمت ۵۹۹۸۰ ین ژاپن یا ۴۱۵ دلار آمریکا به ۷۲۹۸۰ ین یا ۵۰۵ دلار می‌رسد.

لوازم جانبی این کنسول هم شامل افزایش قیمت می‌شود و دسته دوال سنس از بازه قیمتی ۹۴۸۰ تا ۹۹۸۰ ین که معادل ۶۵ تا ۶۸ دلار آمریکا است به قیمت ۱۱۴۸۰ الی ۱۱۹۸۰ ین ژاپن یا ۸۰ الی ۸۳ دلار آمریکا می‌رسد. پلی استیشن پورتال نیز که در حال حاضر ۲۹۹۸۰ ین یا ۲۰۵ دلار قیمت دارد به قیمت ۳۴۹۸۰ ین یا ۲۴۰ دلار آمریکا افزایش می‌یابد. هنوز خبری از افزایش قیمت این محصولات در دیگر کشورها نیست.

 

این اولین باری نیست که سونی قیمت پلی استیشن ۵ را در ژاپن افزایش می‌دهد و دلیل این افزایش قیمت «چالش‌های اخیر در فضای خارج از محدوده توانایی این شرکت شامل نوسانات اقتصادی جهانی و تاثیر آن بر تجارت این شرکت» عنوان شده است. این کنسول در زمان عرضه خود در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) تنها ۴۹۹۸۰ ین یا ۳۴۵ دلار برای نسخه استاندارد قیمت خورده بود و برای نسخه دیجیتال نیز ۳۹۹۸۰ ین یا ۲۷۵ دلار قیمت داشت.

با این افزایش قیمت، نسخه استاندارد پلی استیشن ۵ حدود ۲۰۵ دلار نسبت به زمان عرضه خود افزایش قیمت داشته و نسخه دیجیتال آن نیز حدود ۱۸۵ دلار نسبت به زمان عرضه گران شده است. در آخرین گزارش مالی سه‌ماهه این شرکت که در اوایل مرداد ماه منتشر شد ذکر شده بود که سونی توانسته در سه‌ماهه اول سال مالی ۲۰۲۴ حدود ۲/۴ میلیون دستگاه پلی استیشن ۵ بفروشد که نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل که ۳/۳ میلیون دستگاه به‌فروش رسیده بود دچار کاهش چشمگیری شده است.

در زمان اعلام این خبر، دکتر سرکان توتو که مشاور این غول فناوری ژاپنی است به رسانه VGC گفت با اینکه فروش نرم‌افزارهای این شرکت شرایط بسیار خوبی دارند اما فروش سخت‌افزارهای آن‌ها زیاد امیدوارکننده به‌نظر نمی‌رسد. او در ادامه گفت:

 

«نقطه ضعف اصلی فروش سخت‌افزارهاست. کاهش فروش سالانه چیز غیرمنتظره‌ای نیست اما چشمگیر است. سونی امیدوار است که نهایتا بازی Astro Bot یا یکی دو بازی دیگر که امسال منتشر می‌شوند بتوانند کاری کنند که مردم دوباره پلی استیشن بخرند.»

علی نوری
ارسال دیدگاه